keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Äitiyspakkaus

Olen erittäin ylpeä ja hyvilläni Suomessa olevasta äitiyspakkausavustuksesta. Avustusta koskeva laki säädettiin jo 1937 ja pakkausta alettiin jakaa seuraavana vuonna vähävaraisille. Avustuksen silloin sai noin kolmannes odottajista. 1949 pakkaus tuli kaikkien odottajien saataville ja Kelalle pakkausten jakaminen tuli tehtäväksi 1994. Ainutlaatuista koko maailmassa! Hyvä Suomi!

Äitiyspakkaus vuodelta 1953

Kela on pihdannut uuden pakkauksen julkistamista. Vanhat pakkaukset on monena vuonna jaettu loppuun, ennenkuin uutta pakettia on alettu jakaa ja alkukevään odottajat ovat siis saaneet edellisvuoden pakkauksen. Tänä vuonna on ilmeisesti tarkoitus julkistaa paketti samaan aikaan kun sitä aletaan jakaa. Kela on moneen kertaan siirtänyt sen julkaisemisajankohtaa. Vuoden 2013 pakkaus julkaistiin jo lokakuussa 2012.

Olen tietysti hyvin kiinnostunut siitä millaisen pakkauksen mahdamme saada. Äitiyspakkaukseen liittyy jotakin hyvin tunteisiin vetoavaa ja jollainlailla henkilökohtaista. Me odotajina saamme lahjan pikkuistamme varten. Olen huvittuneena seurannut tasaisin väliaijoin etenkin Suomi24 keskustelua, siitä miten muutaman päivän välein malttamattomat äidit kyselevät KELA- Kertulta (henkilö joka palstalla vastaa työnsä puolesta Kelaa koskevissa asioissa) kerkeävätkö he saada lasketulla ajallaan uuden laatikon. Alunperin ilmoitettiin, että uutta laatikkoa aletaan jakaa heti vuoden vaihteessa ja odottajat kyttäsivät uusien kuosien ilmestymistä koko syksyn. Sen jälkeen uutisoitiin, että pakkaus julkaistaan tammikuussa. Tätäkään ei tapahtunut. Vihaiset mammat ovat nyt sydänjuurian myöten loukkaantuneita, että heidän kohtalokseen on koitunut tämä "ikuisuuksia sitten suunniteltu vanha äitiyspakkaus". Osat ovat loukkaantuneita siitä, että vaikka edellisen lapsen ja tulokkaan välillä on vuosi aikaa saavat he taas saman pakkauksen. Avustuksenhan voi tietenkin ottaa myös rahana, joka on 140 euroa.

Vuoden 2013 äitiyspakkaus. (KELA)


Äitiyspakkaus tulee anoa vähintään kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa. Olen kokoajan hiukan naureskellut näille äideille, jotka hysteerisesti haluavat uuden laatikon. Asia ei tuntunut omalta, koska laskettu aikamme on vasta kesäkuun lopussa. Olen tuhissut yksinäni, että olisivat kiitollisia kun edes joku avustus on olemassa ja kyllähän noita samoja tarvikkeita saa vaikka kirpputorilta paremmilla kuoseilla, jos kerran jaossa oleva laatikko ei miellytä.

Kelan uusin ilmoitus on, että tämän vuoden laatikkoa aletaan jakaa "kevättalvella" tai "kevään korvalla". Meidän tulee jättää hakemus huhtikuussa  ja olen alkanut enemmän pohtia tätä vanhan pakkauksen saamista. Lisäksi aemmin mainitulla palstalla liikkuu huhuja, joiden mukaan uutta pakkausta alettaisiinkin jakaa vasta syksyllä. Uskokoon ken tahtoo.

Vaikka olen naureskellut näille "Mulle uusi pakkaus ja vähän äkkiä, tai en ala!" -äideille, en voi väittää, etten olisi pettynyt saadessani vanhan pakkauksen. Siinä on mielestäni ihan hyvät värit ja sisältökin on sopiva. Mutta.. Pakkaus on kieltämättä ollut jaossa jo niin kauan, että olen tuon sisällön ihastellut ja fiilistellyt netistä moneen kertaan vauvaa haaveillessani ja useiden ystävien kanssa heidän saadessaan omansa. Lisäksi olen ostanut jo joitakin kivimpia kyseisen pakkauksen vaatteita kirpputorilta ja pyöritellyt siellä käsissäni lähes kaikkia pakkauksen vaatteita.

Aika näyttää milloin tuo kevään korva tulee ajankohtaiseksi ja pääsemme kurkistamaan uuteen pakkaukseen. Jokatapauksessa haluan ehdottomasti ottaa pakkauksen sisällön nimenomaan tavarana, oli se sitten mallia tämä vuosi tai edellinen.

Mitä te pidätte nykyisen pakkauksen sisällöstä tai väreistä?

-A-

15 kommenttia:

  1. Hihih! Huippu teksti. Pidetään peukkuja teille et saisitte uuden niin päästäis hipistelemään. -Gertrude

    VastaaPoista
  2. HEH :D mä olen kans seurannut suomi24 -keskustelua välillä huvittuneena... Mun pitää laittaa hakemus kuukauden päästä (apua!) ja toivoisin saavani uuden pakkauksen, mutta pahoin pelkään että saan tuon vanhan :/ Värit ja kuosit on vanhassa ok, mutta tiedän saavani kyseisiä vaatteet ystävältäni jos haluan ja todellakin kirpparit pursuaa noita vaatteita, joten nekin saa halvalla jos haluaa.

    Molemmat pakkaukset käy, mutta olin alkuun valmistautunut siihen että uuden saan (koska Kelan sivuilla silloin alkusyksystä luki niin). Tuota vanhaa kun on jaettu jo kauan...no ollaan kiitollisia siitä että jotain edes saadaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pidetään peukkuja sullekin! :) Käy huikkaamassa sitten kumman pakkauksen sait! Ihme touhua tänä vuonna tuo salailu.. -A-

      Poista
  3. Olen tykännyt kaikesta muusta, mutta telttabody- ja potkarit olivat valitettavan huonolaatuiset. Toivottavasti pakkauksiin saataisiin pian takaisin hymyhelistin. Meidän pojan suosikki ollut syntymästä tähän kasikuukautiseen saakka.

    VastaaPoista
  4. Hymyhelistintä olen kaivannut minäkin! Onneksi niitä saa ostettua nykyisin nettikaupasta. -A-

    VastaaPoista
  5. Meillä (lue minulla!) oli ennalta monta suosikkia jo katsottu ennen kuin paketti haettiin postista. Yllätyksekseni sitten tykkäsinkin monesta "inhokista" :) Ja lopulta suosikeiksi ovat muotoutuneet monet yllättäjät (kuten esimerkiksi mukana tullut kirja) :) - mutsimualta

    VastaaPoista
  6. Toivottavasti kaikille naureskelijoillekin tulee tuo vanha hyvä paketti. Uusi jakoon sitten syksyllä :)

    VastaaPoista
  7. Kela-kerttu ilmoitti juuri suomi24 keskustelussa että 2014 pakkaus julkistetaan 25.2 eli ensiviikolla! Se ei ole vielä tiedossa koska sitä aletaan jakamaan :) meillä la heinäkuussa ja eletään toivossa että uusi pakkaus ehtisi jakoon. Vanhakin kelpaisi mutta olen saanut tuon 2013 pakkauksen siskoltani :)

    VastaaPoista
  8. Täällä LA 2.6.2014. ja samaa olen tuhissut ystävilleni, miehelle, anopille ja ties kelle :D Omalla kohdallani on sattunut niin että olen tuon 2012-2013 pakkauksen joitakin (minua miellyttävimpiä) ostellut netistä ja kirpputoreiltta. Niin jo ihan senkin takia haluaisin tuon 2014 vuoden äp:n :) ja mitä tulee tuohon värimailmaan jne niin mun milestä on kyllä onnistunut! sopii tytölle ja pojalle. mä olen erittäin ihastunut noihin retroväreihin :) <3 toivon todella saavani tuon uusimman äp:n :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mekin tykättiin uudesta pakkauksesta! Ja tykätään muutenkin retrosta :) Viimevuoden siilimakuupussi oli hienompi, mutta en olettanutkaan että siitä olisi vielä hienompaa tiedossa. Innolla jo odottelenpakkauksen tilaamista! :) -A-

      Poista
  9. Minäkin odottelen kovasti uutta pakkausta!! :) Laskettu aikani on tosin vasta 3.8. Vinkiksi vielä teillekin: luin juuri siitä, että uudessa pakkauksessa tulee Tots Botsin vaippa, jolla voi osallistua arvontaan! Palkintoina oli kaikkea hyödyllistä kantorepusta harsoihin ja kestovaippoihin. Arvonta löytyy Tots Botsin Facebook sivuilta https://www.facebook.com/TotsBots.Suomi/app_451684954848385

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä!! :) Meille pakkaus saapui jo ja aiomme siitä kyllä vielä kirjoittaa :) -A-

      Poista