maanantai 28. lokakuuta 2013

Neuvola ja vitamiinit

Viikko takaperin soitin äitiysneuvolaan ja varasin ajan ensikäynnille. Halusin, että myös HC pääsisi mukaan ja siksi toivoin iltapäiväaikaa. Sellainen järjestyi vasta raskausviikolle yhdeksän.
Minua jännittää odotella sinne asti, varsinkin kun raskausoireita ei vielä ole liiaksi asti. (Onhan kaikki varmasti kunnossa?)

Mukavan kuuloinen terveydenhoitaja määritti lasketun ajan, kyseli terveydestäni ja antoi ohjeita. Tuntui hyvälle kun hoitaja puhui koko ajan puolisosta, eikä isätellyt ollenkaan.

Ensikäyntiä varten täytyy vielä täyttää esitietolomake, jossa kysellään perustietoja, elintapoja ja terveystietoja sekä itseltä että suvulta. Meidän kummankin tulee sen lisäksi täyttää päihdekysely, joka käytännössä oli testi määrittämään alkoholin-, tupakan- ja huumeidenkäytön laajuutta. Minusta on hieman kummallista, että tällaisia lapselle haitallisia asioita tiedustellaan Vasta näillä viikoilla.

Hoitaja kyseli myös D-vitamiinin käytöstä. Kerroin  normaalisti syöväni n. 40-80 mikrogrammaa vuorokaudessa (paitsi kesällä). Hoitaja kertoi, ettei hän voi suositella minulle muuta kun virallisen  suosituksen mukaan 10 mikrog. Sanoi tosin, että yliannostuksen riski on pieni ja kielsi enää lisäämästä annostusta.

Tämä alkoi minua mietityttämään ja vähensin päivittäisen D-vitamiiniannokseni puoleen eli tarkkaan sanoen 38 mikrog. Jotenkin tuntuu hassulta syödä Vähemmän kuin ennen raskautta. Tiedän, että suositukset Suomessa ovat täysin riittämättömiä, mutta silti aloin epäröidä.

Mitä mieltä te olette?


Lisäksi olen syönyt foolihappoa ja kalsiumia.

-A-

8 kommenttia:

  1. Ei haittaa et neuvola on vasta viikolla 9, koska ei siellä varmenneta raskautta tms vaan lähinnä kysellään perustietoja ja mittaillaan sun arvoja. Kannattaa varata ekalle kerralle pari tuntia aikaa. Ainakin mulla meni yllättävän pitkään siellä.

    Foolihappo on varmasti hyvä. (Oon kuullut) Mä söin raskausajan monivitamiinia ja kalsiumia.
    Halit! :)
    T. L

    VastaaPoista
  2. Ai niin kauan? Hyvä, kun sanoit! :) Tuntuu, että tosi pitkä aika vielä odottaa :D -A-

    VastaaPoista
  3. Raskausajan monivitamiinissä oli mulla ainakin foolihappo mukana. Suosittelivat sitä apteekista. Samaa syön edelleen nyt imettäessä.. Kysy siitä maitohappobakteerista vaikka jo sit ekalla kerralla, niin tiedät aloittaa sen sit hyvissä ajoin :) Ja täälläkin eka kerta kesti kyl ainakin puolitoista tuntia.. - Mutsi mualta

    VastaaPoista
  4. Yritän muistaa maitohappobakteerin! Kiitos muistutuksesta! :) -A-

    VastaaPoista
  5. Hei,

    sattumalta löysin tänne. Meillä on nyt viikkoja 12+0. Klinikalla inseminaatio tehtiin ja siellä käytiin viikolla 7+0 varhaisultrassa. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä ei ultrata, olin tästä tietoinen joten ensimmäinen käynti ei ollut sitten shokki...niinkuin muutamalle tutulle, jotka asiasta eivät tienneet. Ensimmäinen ultra on sitten viikkojen 10-13 aikana julkisella puolella.

    Tsemppiä teille ja jään seuraamaan teidän blogia. Ja mulla on vitamiinilisä, joka on tarkoitettu raskausajalle.

    VastaaPoista
  6. Hei Kata ja kiva kun olet eksynyt tänne! :) Minuakin houkuttaisi tuo varhaisultra, mutta toisaalta pitäisi vain jaksaa odotella ja uskoa, että kaikki on kunnossa. Tsemppiä myös teille odotukseen!:) <3

    VastaaPoista
  7. Minulla on nyt bloginne löydettyäni joka asiaan kommentoitavaa..! Tällä kertaa kysymys kuuluu, että mistä löysitte pelkkää foolihappoa sisältävän ravintolisän? Sellaista olemme yrittäneet etsiä kaupoista ja apteekinhyllyiltä tuloksetta.
    t. Kahden äidin perhe

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kommentoit, kommentit piristävät aina! :) Ja vastaus kysymykseesi: löysimme foolihappo valmisteen kotikuntamme apteekista. Foliren- merkkinen. Itse kysyin apteekissa foolihappoa ja kysyin soveltuvuudesta raskaana olevalle, ja tuo minun neuvottiin ostamaan.
      -HC-

      Poista